İdadik Aigai – Apollon Tapınağı Etkinliği – 5 Ocak 2019

Menemen’in dondurucu ayazında İdadik aracını bekliyorum. Otomobildeki termometre 2,5 derece gösteriyordu. Otobüs geldiğinde içeri attım kendimi. İçeride sıcacık bir hava ve arkadaşların “Günaydınlı” gülümseyen yüzleri kışı yaza çevirdi anında!

Bugün toplam 30 kişiyiz ve 10 konuğumuz var. Program, Aigai Kenti gezilecek ve 6 km de yürüyüş yapılacak şeklinde duyurulmuştu; Sabah Apollon Tapınağı kalıntılarına gideceğiz, öğleden sonra Aigai’yi gezeceğiz.

Aigai Antik Kenti, Manisa’nın Yunusemre ilçesine bağlı Yuntdağköseler köyüne 2 km mesafedeki Gün Tepesi’nde. Köyü geçtikten sonra Tapınağa gitmek için planladığım rotanın başlangıcında araçtan indik. Gruba programı söyledim ve çevreyi kısaca tanıttıktan sonra etkinliğe başladık.

Grubun kondisyonu oldukça heterojen olduğundan yürüyüş temposunu kontrollü tutarak arazide yükselmeye başladık. Önümüzdeki sırta ulaştıktan sonra birkaç mesken yerleşimleri boyunca toprak yoldan ilerleyip, bölgedeki antik kentleri birbirine bağlayan tarihi taş yola indik. Burada gruba, bu antik yolun kutsal yol olmadığını ama devamında bizi Apollon Tapınağı’na ulaştıracağını anlattım.

Antik yol binlerce yılın talanına karşın gene de oldukça iyi kalmış. Eski bir değirmen kalıntısına gelince yoldan ayrılıp dere tarafına doğru ağaçlı bölgeye girdik. Birkaç adım sonra, tapınağın çevreye dağılmış halde duran sütun taşlarına ulaştık.

Apollon Tapınağı kalıntılarının önündeki yeşil alanda topluca fotoğraf çekilmeden önce tapınak hakkında çok kısa bilgi aktardım. Bölgeye 25 sene önce ilk defa geldiğimde, şu anda ayakta duran tapınağın giriş kapısının iki sütunu üzerindeki alın taşının yerinde durduğunu anlattım.

Apollon Tapınağı’ndan dönüşü dere kenarından başlattım. Devamında tekrar antik yola girdik ve sonrasında hep yoldan hafif hafif yükselerek yürüdük. Biraz önce hemen kenarından geçtiğimiz Kocaçay Deresi iyice aşağılarda kaldı. Hafifçe kendini gösteren Güneş ışınları ile pırıldıyarak akan dere, o sırada bize oldukça uzak gibi duran Aigai kentinin bulunduğu Gün Tepesi çevresindeki vadilerde kıvrılarak akıyordu.

Aigai nekropol alanına girince öğleden önceki son nefeslenme duruşunda biraraya geldik. Sonra hepbirlikte  öğle molası yapacağımız antik kent otopark tesislerine girdik.

Öğleden sonraki programa göre Aigai kentini gezeceğiz. Önce şehir planı levhasının önünde kısaca konuştuk, sonra şehre ulaşan antik yola girip nekropol alanını bitirdik. Oldukça geniş taş caddeleri yürüyüp Kuzey Hamamı istinat duvarlarının depremlere dayanıklılığını konuştuk. Yeni Kapı Girişi’ni geçip, Demir Kapı’ya çıktık. Devamında Kent Meclisi önünde Helenistik tiyatro orkestra alanı muhabbeti yaptık. Çeyrek asır önce burada Meclis’in sadece en yukarıdaki bir oturma sırasının ucu toprak üstünde gözükürken, şimdi neredeyse tamamının bütün olarak ortaya çıkmış olmasına duyduğum sevinci ifade ettim.

Artık şehrin üst düzlüğündeyiz. Sarnıç’ın bulunduğu bölgeyi geçip öbür tarafa sarkan Agora yapısına yöneldik. Dağın bu tarafını birer pencere ile gören sadece 4 dükkan var en alt sırada. Üstteki 2 katın en üstündeki mekanlar, görkemli sütunlarla şehir tarafına yönelik olarak dizilmişler. Agora’nın önünde Macellan denilen, tahminen balık müzayedesi yapılan daire şeklindeki taş havuzun, taa Dumanlıdağ zirvelerine kadar sıralanan tepelere hakim manzarayı seyretmek için yapılmadığı çok belli.

Kentin Gimnazyum ve Tiyatro’suna ulaşmak için uzunca bir yürüyüş yaptık. Tiyatronun kaveası tamamen yokedilmiş ama, Güney giriş yapısı bütün görkemiyle ayaktaydı. Burada İdadik flaması ile topluca fotoğraf çekildik. Sonra Tiyatro’nun en üstüne kadar çıkıp, şimdilerde Athena Tapınağı olduğu varsayılan bölgeye günün son tırmanışını yaptık. Bundan sonra Yuntdağköseler tarafının muhteşem manzarasını seyrederek Aigai antik kentinin çevresindeki turu tamamlayıp, başlangıçta girdiğimiz Demir Kapı’dan çıktık. Devamında üçer beşer gruplar halinde kenti terkederek otoparka geldik.

Aigai Bekçisi Yaşar’ın teklifine olumlu yanıt verip, köyün kahvehanesini açtırdık. Ayran çay içtik, tereyağı bal alışverişleri yaptık. Sonrasında, güzel bir etkinlik yapmanın verdiği keyifle İzmir’e doğru yol aldık.

Bu etkinlikte çektiğim fotoğraflardan ve arkadaşlarımın medyada paylaşılan fotoğraflarından seçtiklerimle hazırladığım albümü aşağıdaki linkten izleyebilirsiniz.

Not: Aşağıdaki fotoğrafları herhangi birine tıklayıp, açılan penceredeki veya klavyeniz üzerindeki ok işaretleri yönünde izleyebilirsiniz.

İDADİK Aigai Etkinliği Katılım Listesi(M:Misafir)