İDADİK 2021 AİGAİ ETKİNLİĞİ (31 Ekim 2021)

İzmir Dağcılık ve Doğa Sporları İhtisas kulübüm İDADİK’den gelen talep üzerine, 31 Ekim 2021 Pazar günü için organize edilen ve toplamda yaklaşık 10 km’lik doğa yürüyüşü içeren AİGAİ Etkinliği’nin rehberliğini üstlendim.

Aigai Antik Kenti Manisa’ya bağlı Yuntdağköseler Köyü’ndedir ve tercihen Şakran’dan ulaşılır. Halen Foça Çanak’da olduğum için Klüp idaresine programı şöyle bildirdim:

“Halen Foça’da kalıyorum. Pazar günü İzmir’den gelecek İdadik ekibini Aliağa kavşağında beklerim. Sonra otomobilimle klüp aracının önünde YuntdağıkKöseler Köyü’ne kadar gideriz. Oradan Apollon Tapınağı’na yürünecek ve devamında Aigai Antik Kenti girişindeki tesisten yararlanılarak öğle molası verilecek. Yemekten sonra antik şehir turu yapılarak etkinlik sona erdirilecek. Ben Foça’ya, araç İzmir’e dönecek. Bu etkinlik geçen defa da böyle yapılmıştı. Bu defa da bu şekilde yapılması uygun ise, gurubu İzmir’den getirecek bir görevli bulmamız gerekiyor.”

Pazar gününe kadar 22 kişi bana ismini yazdırdı; çoğu misafir katılımcı. Bu etkinliğe Aliağa’da ikamet eden PetkimTrek’li arkadaşlarım Atalay Karataş ve eşi ile Ayhan Ezdeşir de katılmak istediler.

Aliağa kavşağında İdadik’i beklerken telefonla arayan araç sorumlusu İdadik’li arkadaşım ekip için kahvaltı talebinde bulununca, hep birlikte Şakran içindeki PetrolOfisi benzinliğinde konuşlanan börekçiye yöneldik. Kahvaltı sonrası gene aynı düzen ben önde, otobüs ve Petkim’li arkadaşlarım da otomobilleriyle arkada olmak üzere Aigai Antik Kenti otopark tesislerine kadar geldik. Burada otomobilleri park ettikten sonra otobüsle Yuntdağıköseler köyüne varmadan köprü başında araçtan inip yürüyüşe başladık.

Buradan başlamamın nedeni 2019 yılında Zafer Gürhan rehberliğinde yaptığımız ayni yürüyüşü tekrarlamaktı ve elimde Wikiloc kayıtları vardı. Aksiliğe bakın ki bir türlü programı çalıştıramadım. Bunun üzerine araziye bakarak yürüyüşü sürdürdük. Bir süre sonra antik yolu bulduk. Bu noktada antik yol ile ilgili bilgiler verdim ve kutsal yol olup olmadığı hususlarını tartıştık. Sonrasında hep antik yoldan devamla kolaylıkla Apollo Tapınağı kalıntılarına ulaştık.

Apollon Tapınağı harabelerinde bilgilendirme yaparken 25 küsür yıl önce tapınağın 2 sütunu kalan giriş kapı dikmelerinin üzerinde alınlık olduğunu anlattım. Sonra kısa bir mola verdik ve burada hep birlikte fotoğraf çekildik.

Apollo tapınağından geri dönerken önce Kocaçay’a paralel olarak yürüdük. Sonra yukarıya yönelip tekrar antik yolu bulduk. Böylece bir süre geldiğimiz yoldan bu defa yükselerek ilerledik. Bu bölgede tek sıra halinde ilerlerken  ardarda oldukça fazla katılımlı 2 yürüyüş ekibi ile karşılaştık; belli ki onlar önce antik kenti gezmişler.

Aigai Otopark tesislerindeki görevli bekçi Yaşar Bey, artık tesislerde molanın yasaklandığını söylemişti. Bu nedenle şehrin nekropol alanında otopark tesislerine yakın uygun bir noktada öğle yemeği molasına karar verdik.

Yaklaşık yarım saat süren moladan sonra tekrar yürüyüşe başlayarak antik kente doğru yöneldik. Tüm Aigai antik kent turu yaklaşık 2 saat sürdü. Her ortaya çıkarılan şehir kalıntılarında bildiklerimi gruba aktardım. Bütün bu anlatımlarımda genel olarak Aigai’nin diğer antik kentlerden farklılıklarını vurgulamaya çalıştım. Bazı yerlerde tarihi ve arkeolojik tartışmalar yaptık. Kuzey Hamamı‘nda istinat duvarlarını konuştuk, Yenikapı’da sur duvarlarını tartıştık. Sivil yerleşim mahallelerini geçtikten sonra Meclis Binası’nın halen ziyarete açılmadığını gördük. Burada 25 küsür yıl önce sadece en üst basamağı gördüğümüzü anlattım. Şimdi ise meclis binası tamamen ortalıktaki idi.

Devamında Sarnıç’ı pas geçip(!) Agora’ya ulaştık. Agora binasının ayakta kalan üç katlı duvarlarının muhteşemliğini gördük. Macellan Alanı da oldukça ilgi çekti. Burada bilgilendirme sonrası grup fotoğrafı çektik.

Agora’dan sonra batıya doğru Gün Dağı’nı dolanıp Jimnazyum ve hamam tesislerine ulaştık. Tiyatro’nun ayakta kalan giriş yapısını inceleyip tiyatroyu da konuştuktan sonra Athena Tapınağı’nın artık ziyarete açılan kısımlarındaki en yüksek noktasından çevreyi gözledik. Burada şehirle ilgili son görüşmeleri yaptıktan sonra yürüyerek dönüşe geçtik ve geldiğimiz yollardan otopark tesislerindeki araçlarımıza ulaştık. Bir sonraki etkinlikte buluşma dileklerimizle birlikte vedalaşmayı çok kısa tutarak araçlarımıza binerek etkinliği bitirmiş olduk.

Bu güzel etkinlikte çektiğim fotoğraflardan ve arkadaşlarımın medyada paylaşılan fotoğraflarından seçtiklerimle hazırladığım albümü aşağıdaki linkten izleyebilirsiniz.

Not: Aşağıdaki fotoğrafları herhangi birine tıklayıp, açılan penceredeki veya klavyeniz üzerindeki ok işaretleri yönünde izleyebilirsiniz.